× A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.
GYIK Megnézem Partnereink Megnézem Minőségbiztosítás Megnézem Rólunk Megnézem

Dibusz Bendegúz beszámolója a 2021-es European Youth Event-ről

A Gordius Learning Zrt. első, úttörő gyakornoka, Dibusz Bendegúz, a Nemzetközi Közszolgálati Egyetem hallgatója az Erasmussal és Európai Unióval kapcsolatos tudását és elköteleződését 2021 októberében a European Youth Event (EYE) 2021-es rendezvényén is bizonyította. Bendinek ezúton is gratulálunk és büszkék vagyunk rá, hogy ő is a hazánkat képviselő ifjúsági delegáció tagja volt!

Forrás: Dibusz Bendegúz, 2021

A továbbiakban alumni gyakornokunk beszámolóját olvashatják:

Mindig is szerettem nemzetközi, különösen európai fiatalokkal különböző fórumokon találkozni. A korábbi Euroscolás, Erasmusos és más ifjúsági mobilitások során megszerzett élményeim miatt igyekszem minden külföldi mobilitási lehetőséget kihasználni.

Így tettem ezt akkor is, amikor elfogadtam a Nemzeti Ifjúsági Tanács (NIT) felkérését, hogy vegyek részt a European Youth Event (EYE) 2021-es rendezvényén, amely az Európai Unió legnagyobb ifjúsági találkozója. Az idei EYE október 15 és 16. között zajlott az EU egyik „fővárosában”, a franciaországi Strasbourgban. A szokásos májusi időpont helyett a járvány miatt idén októberben volt a rendezvény, viszont a hideg idő ellenére számos lehetőségünk volt arra, hogy különböző témákban beszélgessünk, vitatkozzunk más uniós tagországok fiataljaival.

Mindenekelőtt ezúton is szeretném kifejezni hálámat a NIT felé, hogy velük tarthattam! Még ha csak beugrósként is, egy kieső kollégát helyettesítve, de így is hatalmas élményekkel gazdagodhattam.

A NIT-es csapatot Bocskor Andrea magyar EP-képviselő látta vendégül a saját ifjúsági delegációs kerete terhére, így a programjainkat is ő, valamint a stábja szervezte számunkra. Képviselőasszony a lehető legjobb házigazdának bizonyult: számos közös program megszervezése mellett betekintést nyújtott az EP-képviselők munkájába is kötetlen beszélgetések keretében.

Busszal utaztunk ki Strasbourgba, több másik magyar csapattal együtt, így a hosszú éjszakai utazás ellenére is jó hangulatban telt el a „röpke” 12 óra.

Az első nap az érkezés után a pihenésre hagyott időben természetesen nem pihentünk, hanem városnézésre indultunk. Szerencsére nekem már volt lehetőségem korábban az Euroscola során Strasbourgban járni, így otthonosan mozogtam a festői belvárosban, a Petite France-ban. A Petite France egy sziget a város közepén, ami szó szerint kis Franciaországot jelent. Nevét nem a hazafiasság, hanem egy prózaibb ok miatt kapta: a középkorban (a német uralom alatt) a szigeten izolációs okokból egy szifilisz, vagy ahogy akkor mondták „franciakór” ispotály működött, és a népnyelv a fertőzött szigetre ragasztotta a kis Franciaország elnevezést.
Megcsodálhattuk a főtéren a gótikus Miasszonyunk-katedrálist, a Vauban által tervezett erődítményeket, a szűk utcák gyönyörű favázas házait. Az első este során a La Maison Kammerzellben töltöttük az exkluzív vacsorát, ami szerepel a város Michelin-ajánlójában. Az épület 1427-ben épült, és az étteremben olyan vendégek szálltak meg, mint Emmanuel Macron vagy XVI. Benedek pápa. A vacsora során lehetőségünk nyílt kötetlenül beszélgetni Bocskor Andrea és Győri Enikő EP-képviselőkkel is.

Másnap látogattuk meg az EYE-t. Itt először egy klímaváltozással kapcsolatos plenáris ülésen láthattunk bele az Unió klímavédelmi politikájába, majd workshopokban vettünk részt. Ezek közül egyet emelnék ki részletesen, a Europe on Tracks (Európa a síneken) műhelyt.

Forrás: Dibusz Bendegúz, 2021

A vasúti közlekedési workshop fókuszában a fiatalok vasúthasználati szokásai álltak, amelynek célja az volt, hogy a fiatalok tapasztalatait meghallgassák és becsatornázzák az uniós döntéshozók irányába. A workshopon részt vett egy civil szervezet, amely azt népszerűsítette, hogy minden Erasmus programban résztvevő fiatal kapjon ingyenes lehetőséget arra, hogy a mobilitási helyére vasúttal utazhasson. Ezzel egyetértettek a műhelymunkában résztvevők is. Az NGO bemutatkozóját követően kiscsoportos szinten zajlott tovább a problémák és megvalósítási módok összegyűjtése, lokális/regionális, nemzeti és uniós szinten. A csapatok tevékenységét rapporteur-ök mutatták be. A magyar vélemények hangsúlyos szerepet kaptak a jelentésekben, legnagyobb szerencsémre magam is beszámolhattam a kiscsoportom álláspontjáról.
A magyar álláspont az NGO által képviselt ötlet támogatása, a vasúti késések és visszatérítések fogyasztóvédelmi szempontból való szigorúbban vétele, illetve a vasúti és fővárosokat összekötő gyorsvasúti hálózat kiépítése volt, amely mögött teljes konszenzus állt a résztvevők között. Egyéb értékes és népszerű álláspont volt a repülőipar adóterheinek emelése/méltányosabbá tétele, amely által javulhatna a vasút használata a légiközlekedéssel szemben.

Az ilyen workshopok mindenképpen jók legalább egy dologra: rámutatnak arra, hogy vannak olyan kulcsproblémák, amelyek a fiatalokat Európa-szerte ugyanúgy érintik.